Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

inspirera och överraska

by | Dec 21, 2015 | Artiklar, Podcast | 0 comments

Häromdagen förstod jag varför jag har dragit igång podd-klubben. För att jag i samtal, tankar och diskussioner vill bli överraskad. Och för att få möjligheten att själv överraska. Att bli inspirerad och att inspirera.

Idag när jag lyssnade (igen) på intervjun med Simon Sinek på Six Pixels of Separation så landade en annan reflektion i mig. Som är så snarlik den ovan.

Simon pratar om hur media och business skolor (och kanske fler skolor för den delen) ger folket vad de vill ha. Inte längre vad de behöver. Men att media tidigare upplevde det som sin uppgift att ge människor det som de behövde, och kanske till och med som de inte ens visste att de behövde. Men att de nu bara ger människor det som de vill ha. Eller i alla fall tror att de vill ha. Marknadsstyrningen.

En parallel reflektion till detta blir då när kollegor på Skolporten pratade om i sitt konferens-skapande att det var viktigt att se till att konferensen hamnade på rätt nivå mellan “good to know” och “need to know”. Och när de gick ut och frågade de tilltänkta konferensdeltagarna så frågade de ofta vad de ville lyssna till, dvs “want to know”.

Ja, det blir liksom tre delar i det hela. Och hur ska man navigera i detta för att finna en bra, bättre väg framåt. Och bra och bättre för vem? Vad är målet? Vilket är målet? Kanske kan vi enas där först för att sedan ta steget till vad vi då behöver för att klara av detta?

Vill nu knyta ihop dessa tankar/reflektioner med mitt mantra om en bra ledare:
1. Kan berätta Vart vi är på väg och Varför
2. Ger sina med-ledare det som de Behöver för att ta sig dit
3. Har Tillit till att alla med-ledare kommer att nå dit

Och avslutningsvis – Simon som så starkt pratar om hur det just är tillit som definierar en ledare – att det är en ledare som alltid går först och vågar pröva och göra. Och att det är alltid en bra ledare som ger tilliten först. Det är aldrig en bra ledare som vill bli bevisad och få tillit först. (Hur många 30+ herrar ifrån anglosaxiska världen har jag inte mött i rutby sammanhang som har begärt att få respekt innan de har kunnat visa det själva? Otaliga! Mitt agerande på det? Hehe, det vet du nog 😉)

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snippets - The Lovers Podcast

11 säsonger
98 avsnitt
Välkommen att lyssna till oss!

Parcoaching

Längtar du efter att finna en ny stabil grund i din relation?
Är du redo att investera i din romantiska relation?

Lera

ClayPlay,
Handmade with love,
i positiv respektlöshet!
Välkommen till mina alster