mindful eating

Att vara fullt närvarande när man äter kan vara svårt. Det är många faktorer som gör att vi äter fort, ofokuserat och kanske för mycket. Under kursen till mindfulness-instruktör får vi träna oss att vid våra gemensamma måltider äta med medveten närvaro. Och jag gillar det.

Hur äter man med medveten närvaro?
  1. Låt måltidens första del vara i tystnad
  2. Låt alla dina sinnen ta in maten, dess dofter, dess smaker och hur det faktiskt känns i dig när du äter. Lyssna till vad din kropp säger – vill den ha denna maten? är den hungrig?
  3. Lägg ner besticken mellan varje tugga du tar och låt det ta tid att tugga maten.
  4. Om du gör detta i alla fall vid dina tre första tuggor så har du provat att vara medvetet närvarande när du äter = mindful eating

Dessa fyra steg ovan är förslag ifrån mig, testa dem om du vill.
Kanske fungerar de för dig och du kanske gillar dem? Välkommen att prova!

4 Comments

  1. Emma

    Det där låter som något bra som jag vill testa. Ibland lägger jag faktiskt ner besticken mellan för att inte bara skyffla in. Tänker att maten smakar mer också om man verkligen “smakar” på den.

    Reply
    • therese@mabon.se

      Tjohoo, vad glad jag blir att du lockas att testa. Hör gärna av dig och berätta din upplevelse om du vill.

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Snippets - The Lovers Podcast

Vår version av en podcast.
Om relationer för relationer.

Parcoaching

Längtar du efter att finna en ny stabil grund i din relation?
Är du redo att investera i din romantiska relation?

Vår app - The Lovers

Är det dags att vattna gräset där du står?
I vår app får du hjälp att göra det.

Nyhetsbrev

Vill du få upplyftande utmaningar och inspirerande ord med kärlek från mig?

Facebook Pagelike Widget